

Dzielimy się z Wami listą filmy o fotografii i fotografach. To jedne z najbardziej interesujących historii fotografów oraz samej technologii. Wszystkie filmy dokumentalne zostały pokazane podczas Festiwalu Fotografii Mobilnej we Wrocławiu.
McCurry: W pogoni za kolorem
To pierwszy pełnometrażowy portret współczesnego fotoreportera Steve’a McCurry’ego. Bardziej przejmująca od zdjęć McCurry’ego jest jego burzliwa, 40-letnia kariera, w czasie której podróżował po całym świecie w zasadzie samotnie, rejestrując szczere ujęcia ukazujące złożoność ludzkiego życia. Ekskluzywne wywiady z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami oraz z samym fotografem ożywiają historie kryjące się za jednymi z najbardziej ikonicznych zdjęć XX wieku.

fotograf MCCURRY: W POGONI ZA KOLOREM
Dzięki unikalnemu dostępowi do procesu twórczego fotografa i niepublikowanych zdjęć odkrywamy, w jaki sposób wrażliwość McCurry’ego skierowała go na drogę do wielkości i jesteśmy naocznymi świadkami jego zaangażowania w rejestrowanie tego, co definiuje i jednoczy ludzkość – wyścig z czasem w coraz bardziej podzielonym i jednorodnym kulturowo świecie. (reż. Denis Delestrac, Hiszpania, 2021, 90 min.) Zwiastun filmu do obejrzenia poniżej.
Analogowy Wizjoner / An Impossible Project
Dr Florian „Doc” Kaps to ekscentryczny wiedeński biolog, który od zawsze zafascynowany był analogowymi nośnikami obrazu i dźwięku. Gdy w 2008 roku, w rok po pojawieniu się na rynku pierwszego iPhone’a, ostatniej fabryce Polaroida w Enschede w Niderlandach groziła rozbiórka, postanowił zebrać 180 000 euro potrzebnych do jej odkupienia, żeby uratować ją od upadku.
Początkowo nie mógł używać nazwy Polaroid, więc nazwał swoją firmę Impossible i otworzył biuro w Berlinie, gdzie zatrudnił grupę kreatywnych cyfrowych zapaleńców. Marzenie na przywrócenie popularności Polaroida było trudne do spełnienia, bo formuła polaroidowego filmu została utracona. Nie było chemikaliów potrzebnych do jego produkcji i w ten sposób rozpoczął się proces jego ponownego odkrywania.
Doc okazał się wizjonerem, ale nie był zbyt przedsiębiorczy. Gdy na horyzoncie pojawił się polski fotograf osadzony w Nowym Jorku Oskar Smołokowski wraz z ojcem-multimilionerem Wiaczesławem Smołokowskim, Doc musiał opuścić założoną przez siebie firmę, dzieląc los Steve’a Jobsa (cytowanego w filmie kilka razy).
Film dokumentuje działalność Doca i innych pasjonatów analogowej rewolucji. Poznajemy jej technologię i zaplecze:
- telefony stacjonarne
- odtwarzacze płyt
- prasy drukarskie
- wiele ciekawych polaroidowych zdjęć: od Andy Warhola po Lady Gagę.
Film dokumentalny, kręcony przez sześć lat na taśmie 35 mm, z pełną partyturą orkiestrową nagraną na żywo bezpośrednio na płytę winylową. Pokazuje, że w epoce fotografii cyfrowej Polaroid jest alternatywną rozrywką, ale także szansą na ponowne zaufanie naszym zmysłom. reż. Jens Meurer, Niemcy, Austria, 2020, 99 min. Zwiastun filmu
Polaroid. Błyskawiczne spełnienie marzeń / Instant Dreams
Wśród różnych formatów wywoływanych błyskawicznie zdjęć, jakie pojawiły się do tej pory na rynku, Polaroid był pierwszy, oryginalny i najlepszy. Kiedy Polaroid ogłosił koniec produkcji aparatów instant w 2008 roku, obawiano się, że zniknie na zawsze.
Ale ostatnia działająca fabryka Polaroida została zakupiona przez grupę entuzjastów, wśród których znalazł się emerytowany naukowiec, wizjonerski geniusz Stephen Herchen. Wcześniej współpracował on z wynalazcą Polaroida, Edwinen Landem, a dziś wciąż próbuje odkryć tajemnicę zaginionej tajnej formuły chemicznej, na bazie której produkowano polaroidy.
Film dokumentalny ilustruje magię polaroidów, a także ich rolę i znaczenie w świecie fotografii, popkultury i społeczeństwie. Reżyser zabiera nas w niesamowitą podróż do nieistniejącego już dziś świata fotografii instant, pokazując kilka powiązanych z nim wyjątkowych osób, które właśnie za pomocą aparatu Polaroida próbują uchwycić ważne dla siebie, unikalne momenty w życiu.
- Niemiecka artystka Stefanie Schneider robi sesję zdjęciową na pustyni w Kalifornii, wykorzystując ostatni zapas oryginalnego papieru Polaroid.
- Christopher Bonanos, redaktor „New York Magazine” oraz autor książki o historii Polaroida, stara się uchwycić swój związek z synem za pomocą polaroidowego aparatu fotograficznego.
- Jest też Japonka, która odkrywa magię Polaroida w Tokio – królestwie nowych technologii.
Każdy z bohaterów filmów o fotografii właśnie za pomocą Polaroida stara się zachować ulotne i niepowtarzalne chwile w sposób zupełnie daleki od powtarzalności. Trudno dziś bowiem znaleźć wyraźniejszy symbol różnicy między erą analogową a cyfrową niż pięknie wspomnienie uchwycone na polaroidowym zdjęciu w kontrze do tysiąca ostrych zdjęć robionych co chwila na iPhone’ie.
Warto też zwrócić uwagę na pewną ciekawostkę: w 2017 Polaroid został kupiony przez Polaka –przedsiębiorcę Wiaczesława Smołokowskiego. Obecnie firmą zarządza jego syn Oskar.
Ścieżka dźwiękowa w tym filmie jest równie sugestywna jak hipnotyczne, ekspresyjne zdjęcia, co powoduje, że ten obraz jest ambitnym wizualnie esejem o Polaroidzie, który staje się metaforą naszego związku z rzeczywistością, ludzkiej tęsknoty do uwieczniania snów i marzeń. reż. Willem Baptist, Holandia, 2017, 92 min. Zwiastun filmu dokumentalnego
Twarze, Plaże / Faces Places
Agnès Varda, francuska fotografka i reżyserka filmowa, przedstawicielka francuskiej Nowej Fali, laureatka honorowego Oscara® za całokształt twórczości oraz honorowego Cezara, oraz znany francuski fotograf, uliczny artysta, graficiarz ukrywający się pod inicjałami JR. Ona ma prawie 90 lat, on 33. Ona pracowała z Jean-Lukiem Godardem, on tworzy gigantyczne murale w różnych miejscach na całym świecie. Łączy ich zamiłowanie do obrazów, a zwłaszcza kwestionowanie sposobu, w jaki są pokazywane. Varda wybrała kino, JR tworzenie fotograficznych galerii na wolnym powietrzu. Poznali się w 2015 roku i od razu postanowili nakręcić film we Francji, z dala od wielkich miast.
Udali się w podróż starą, przerobioną na gigantyczny jeżdżący aparat fotograficzny furgonetką, w środku której znajdowała się fotobudka, a także sprzęt pozwalający wywołać zrobione zdjęcia i wydrukować je w wielkim formacie. W ten sposób powstał dokumentalny film drogi – portret zanikających powoli francuskich peryferii, z dala od miejskiego zgiełku, które w wyniku rozwoju technologicznego stały się głęboką prowincją. Dziś we Francji węgiel nie jest już nikomu potrzebny, ale blisko kopalni nadal mieszkają ludzie i spotkać tam można postindustrialną architekturę.
Varda i JR odwiedzają małe społeczności, wioski i farmy od Aubin po Bonnieux i Pirou-Plage, odkrywając, że każdy człowiek ma inną, ale równie ciekawą, historię do opowiedzenia. Rejestrują m.in. opowieści ostatniego mieszkańca z szeregów chat górniczych, które mają zostać zniszczone, samotnego rolnika, czy listonosza, który jest nierozerwalnie związany z lokalną społecznością. Każde spotkanie staje się inspiracją do stworzenia wielkoformatowej fotografii lokalnej społeczności i pojedynczego człowieka.
Zdjęcia, które powstają na oczach widzów filmu, są wypadkową miejsca, czasu i czyjejś indywidualnej historii. Obrazy, które wyłaniają się w wyniku tego arcyciekawego filmowego eksperymentu bywają piękne, wzruszające, zabawne, ale i budzące niepokój. I choć nie ma w tym filmie żadnej wzmianki o polityce, to przesłanie filmu jest głęboko polityczne.
Ta filmowa celebracja życia i przyjemności płynącej ze spotkania z drugim człowiekiem jest również dokumentacją wzajemnej przyjaźni dwojga bliskich sobie artystycznie i mentalnie osobowości, które dzielą co prawda pokolenia, ale łączą podobne poglądy i postawy wobec życia. Ten film o fotografii to także radosne świętowanie czystej potrzeby tworzenia sztuki. reż. Agnés Varda, JR, Francja, 2017, 89 min.
Anton Corbijn. Na wylot
Pochodzący z Holandii Anton Corbijn to ikona współczesnej fotografii, a także znany reżyser filmów i wideoklipów muzycznych, który pod wpływem grupy Joy Division i post punku w latach 70 XX wieku przeprowadził się na stałe do Londynu. Świat muzyczny poznał go dzięki reżyserii teledysków takich zespołów, jak: Depeche Mode (Personal Jesus), Nirvana (Heart-Shaped Box), Joy Division (Atmosphere), Coldplay (Viva La Vida), czy grupy Metallica (Mama Said, Hero of the Day).
W 2007 roku Corbijn wyreżyserował film biograficzny o Ianie Curtisie zatytułowany Control. Unika w niej nowoczesnej, pełnej przepychu techniki, preferując surowy, zimny styl, utrzymany w czarno-białej kolorystyce.
Film przedstawia bardzo intymny, melancholijny portret artysty, którego życie to wieczna walka ze sobą oraz zmaganie się z samotnością. ANTON CORBIJN. NA WYLOT, reż. Klaartje Quirijns, Holandia, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy 2012 / 90’ Zwiastun filmu można obejrzeć poniżej
Szukając Vivian Maier
„Szukając Vivian Maier” to film pokazywany na festiwalach całego świata – od Toronto i Berlina po Miami i Rio de Janeiro – przedstawiający niewiarygodną, ale prawdziwą historię życia Vivian Maier, wybitnie uzdolnionej, a zarazem bardzo tajemniczej kobiety, która skrywała przed światem swój wielki talent.
Nikt nie zwracał uwagi na to, że każdego dnia, w każdej wolnej chwili, robiła setki zdjęć, których nigdy nikomu nie pokazała, a większości nawet nie wywołała. Nikt nie wiedział o jej życiowej pasji, dzięki której stała się znana na całym świecie. Zwiastun:
Sól Ziemi
Sebastiao Salgado, brazylijski fotograf, podróżował po całym świecie przez 40 lat. Dokumentował ludzkość w okresie dramatycznych zmian, będąc tym samym świadkiem najważniejszych wydarzeń na świecie: konfliktów wojennych, klęsk głodu i przymusowych emigracji. Sławę przyniosły mu cykle fotografii poświęcone kondycji człowieka, w których zajrzał do jądra ciemności ludzkości.
W swym nowym projekcie fotograficznym, poświęconym pięknu Ziemi, po raz pierwszy odszedł od fotografii społecznej na rzecz dokumentowania terenów nietkniętych przez zachodnią cywilizację, gdzie bez przeszkód nadal rozwija się fauna i flora i gdzie można zobaczyć krajobrazy jakby zaczerpnięte z księgi Genesis. Film pokazuje życie Sebastiao Salgado i jego prace, dzięki którym stał się jednym z najsłynniejszych fotografów na świecie. Poznajemy Salgado z perspektywy jego syna Juliano oraz Wima Wendersa, współreżysera filmu i fotografa. SÓL ZIEMI, reż. Juliano Ribeiro Salgado, Wim Wenders, Brazylia, Francja, Włochy 2014 / 110’
Harry Gruyaert Fotograf
Pochodzący z Belgii 75-letni Harry Gruyaert to jeden z najciekawszych współczesnych fotografów, członek agencji Magnum Photos. W swoich pracach, prostocie i codzienności od lat nadaje status piękna, a kolor stanowi dla niego najmocniejszy środek wyrazu. Film jest portretem tej nietuzinkowej i barwnej osobowości.
Gruyaert dorastał w surowej, tradycyjnej katolickiej flamandzkiej rodzinie. Ojciec zabraniał mu zostać fotografem, bo uważał ten zawód za grzeszny. Gruyaert wtedy właśnie postanowił opuścić rodzinną Belgię i jej szary krajobraz zamienić na feerie barw. Zwiedzał Europę, potem Nowy Jork, gdzie oglądał pop-art i prace Warhola, Indie, Egipt i Japonię. Pod koniec lat 60. pojechał do Maroka. Tam odkrył nowy sposób fotografowania rzeczywistości. HARRY GRUYAERT. FOTOGRAF, reż. Gerrit Messiaen, Belgia 2018 / 66’
Cały film można obejrzeć na Youtube
Wpis powstał dzięki Yes, I`m Mobile Photography Festiwal we Wrocławiu
Dodajcie w komentarzach inne filmy o fotografii, które warto obejrzeć