Deepobserveron rozpoczął nowy cykl artykułów na stronie igerspoland.pl. Zaprezentuje wam sylwetki i twórczość fotografów, którzy mają wpływ na kształt współczesnej fotografii.
Z twórczością Shore’a miałem do czynienia po raz pierwszy, gdy poproszono mnie o przygotowanie serii zdjęć naśladujących portfolio znanych fotografów ulicznych. Po kilkugodzinnych przeszukiwaniach zasobów internetu, moją uwagę przykuły zdjęcia Shore’a. Nie skupiał uwagi tylko na innych ludziach, ale także zostawiał fizyczny ślad na zdjęciach.
Większość znanych ujęć projektu „American Surfaces” wykreował przy pomocy taniego aparatu Rollei (małoformatowy) z 35 mm obiektywem będąc w podróży Analizując jego zdjęcia zobaczycie powtarzające się elementy, a mianowicie:
- Jedzenie, które jadł
- Wystawy sklepowe
- Łóżka, na których spał
- Osoby, które spotkał na swojej drodze
- Toalety, z których korzystał
- Sztukę na ścianach
Dlaczego fotografował takie rzeczy? Fotografował to co wywołało u niego emocje. Zdjęcie kości kurczaka-obrzydzenie, wysoka blondynka stojąca przy ogrodzeniu-zachwyt itd.
Jakie kolory kojarzą wam się z fotografią uliczną? Większości z was kojarzy się z czernią i bielą. W twórczości Shore’a znajdziemy stosunkowo niewiele czarno-białych zdjęć. Dobrze wiedział jak wykorzystać kolor w kadrze. Według mnie, większość kolorowych fotografii ulicznych jest bez formy, gdyż znaczenie koloru jest zdewaluowane.
Czerń i biel wybieramy kiedy chcemy przedstawić otoczenie w sposób konceptualny i wyimaginowany, bo któż widzi monochromatyczne barwy? Shore pokazuje nam świat w sposób „rzeczywisty”, peryfrastyczny, bez żadnych przekłamań. Zadajcie sobie pytanie: na co zwracacie uwagę, gdy patrzycie na kolorowe i czarno-białe zdjęcia?
Służył mu wielkoformatowy aparat (8×10) dla zachowania większej ilości szczegółów i przejrzystości obrazu. Poza tym, Shore działał pod prąd powszechnym konwencjom w fotografii (w tym wypadku rozmiar błony fotograficznej i koloru). Miał wizję, którą konsekwentnie realizował. Jeśli chcesz złamać panujące zasady, rób to mając prawdziwy powód. Jeśli filtry vintage wyszły z mody a widzisz dane ujęcie w tym klimacie, zrób to. Nie poddawaj się wpływowi innych (np. dodając filtr w VSCO).
Stephen Shore wprowadził świeżość w fotografię, wykorzystując ją jako formę kolorowego pamiętnika. Pokazał, że fotografia uliczna to nie tylko zdjęcia ludzi napotkanych w przestrzeni publicznej, ale także głęboka autorefleksja nad byciem częścią społeczeństwa. Kolor także nadaje się do fotografowania życia ulicy, jednak musicie wiedzieć co chcecie przekazać i na co zwrócić uwagę.