Instagram na swoim blogu podzielił się z użytkownikami aplikacji Jak działa nowy algorytm Instagrama. Algorytmy (już nie jeden) się zmieniają! Ten pierwszy post próbuje odpowiedzieć na pytania typu:
- W jaki sposób Instagram decyduje o tym, co pojawi się jako pierwsze?
- Dlaczego niektóre z postów mają więcej wyświetleń niż inne?
- W jaki sposób Instagram decyduje, co pokazać w Eksploruj?
Wszyscy chcielibyśmy znać odpowiedzi na te pytania 😉
Tajemniczy algorytm Instagrama
Instagram nie ma jednego algorytmu, który nadzoruje to, co ludzie robią, a czego nie widzą w aplikacji. Instagram używa różnych algorytmów, klasyfikatorów i procesów, z których każdy ma swój własny cel.
Kiedy po raz pierwszy został uruchomiony w 2010 roku, Instagram był pojedynczym strumieniem zdjęć w porządku chronologicznym. Ale ponieważ coraz więcej osób dołączyło i udostępniono więcej, większość ludzi nie mogła zobaczyć wszystkiego. Do 2016 r. ludziom umykało 70% wszystkich postów w Feedzie, w tym prawie połowy postów z bliskich kontaktów. Dlatego Facebook opracował i wprowadził algorytm, który klasyfikuje posty na podstawie tego, na czym najbardziej Ci zależy.
Każda część aplikacji – Feed, Explore, Reels – korzysta z własnego algorytmu dostosowanego do tego, jak ludzie z niego korzystają. Ludzie zwykle szukają swoich najbliższych przyjaciół w Stories, ale chcą odkryć coś zupełnie nowego w Eksploruj. Instagram klasyfikuje rzeczy inaczej w różnych częściach aplikacji, w zależności od tego, jak ludzie z nich korzystają.
Najważniejsze sygnały w Feedzie i Stories według ważności, to:
- Informacje o poście. Są to zarówno sygnały o popularności wpisu – ile osób go polubiło – jak i bardziej przyziemne informacje o samej treści, np. kiedy został opublikowany, jak długo trwa, jeśli jest to film orazi w jakiej lokalizacji był do niej dołączony.
- Informacje o osobie, która opublikowała. Pomaga to zorientować się jak interesująca może być dla użytkownika dana osoba i obejmuje takie sygnały jak częstość interakcji z tą osobą w ciągu ostatnich kilku tygodni.
- Aktywność użytkownika. Pomaga to zrozumieć Instagramowi, co może zainteresować użytkownika i obejmuje takie sygnały jak liczba postów, które się podobają.
- Historia interakcji użytkownika z kimś. Daje to poczucie, jak bardzo użytkownik jest zainteresowany oglądaniem postów od konkretnej osoby. Przykładem jest to, czy komentują nawzajem swoje posty.
Jak działa Eksploruj
Eksploruj (Odkrywaj) został zaprojektowany, aby pomóc wyszukiwać nowe rzeczy na Instagramie. Wyniki wyszukiwania składają się z rekomendacji – zdjęć i filmów, które Instagram szuka. Taka prezentacja treści bardzo różni się od Feed and Stories, gdzie zdecydowana większość tego, co widzi użytkownik, pochodzi z obserwowanych kont.
Pierwszy krok jaki robi Instagram to zdefiniowanie zestawu postów do rankingu. Aby znaleźć zdjęcia i filmy, które mogą zainteresować użytkownika aplikacji, Instagram bierze pod uwagę takie sygnały, jak posty, które użytkownik polubił, zapisał i skomentował w przeszłości.
Najlepszym sposobem na odgadnięcie jak bardzo użytkownik będzie zainteresowany nowym znalezionym zdjęciem lub filmem jest przewidzenie co użytkownik zrobi z postem. Najważniejsze działania, które przewidywane są w Eksploruj, to polubienia, zapisywanie i udostępnienia. Najważniejsze sygnały, na które Instagram patrzy w przybliżonej kolejności ważności, to:
- Informacje o poście. Tutaj Instagram ocenia jak popularny wydaje się post. Są to sygnały, takie jak liczba i jak szybko inne osoby lubią, komentują, udostępniają i zapisują posty. Sygnały te mają znacznie większe znaczenie w funkcji Eksploruj niż w Feedzie lub w Stories.
- Historia użytkownika i jego interakcji z osobą, która opublikowała. Najprawdopodobniej post został udostępniony przez osobę, o której nigdy nie słyszałeś, ale jeśli miałeś z nią kontakt, daje to poczucie, jak bardzo może być użytkownik zainteresowany tym, co on udostępnił.
- Aktywność użytkownika. Są to sygnały, takie jak posty, które użytkownik polubił, zapisał lub skomentował oraz jak wchodził w interakcję z postami w Eksploracji w przeszłości.
- Informacje o osobie, która opublikowała. Są to sygnały, na przykład, ile razy ludzie wchodzili w interakcję z tą osobą w ciągu ostatnich kilku tygodni, aby pomóc w znalezieniu atrakcyjnych treści od szerokiego grona osób.
Czy już wiecie jak działają algorytmy Instagrama?
Źródło: Przygotowane na podstawie bloga Instagrama. Dodatkowe informacje w oryginalnym poście na blogu o tym jak działa algorytm Instagrama. Autor: Adam Mosseri.